Kiedy zaczynamy odchudzanie albo kiedy po prostu chcemy na bieżąco pilnować naszej wagi, powinniśmy wziąć w ręce specjalny kalkulator kalorii. Nie chodzi tutaj o zwykły kalkulator kalorii, który pozwala nam zliczyć, ile dokładnie energii dostanie się do naszego ciała, jeśli zjemy określony posiłek. Nie chodzi też nawet o to, by taki kalkulator kalorii informował nas, ile w posiłku jest gramów tłuszczu, ile cukrów, a ile białek. Narzędzie, które jest nam potrzebne, powinno informować nas o tym, ile energii zużywamy w stosunku do naszego realnego zapotrzebowania, ponieważ to jest prawdziwy wskaźnik skuteczności naszej diety, a nie oderwana od rzeczywistości liczba pokazująca zjadane przez nas kalorie. Nie każdy przecież ma takie samo zapotrzebowanie.
Każdy powinien wiedzieć, że zapotrzebowanie na kalorie zależne jest od szeregu bardzo różnych czynników. Ciężko tutaj nawet mówić o czynnikach głównych i pobocznych, ponieważ w zależności od ich intensywności te elementy mogą być na zmianę głównymi lub pobocznymi.
W pierwszej kolejności warto wymienić nasze cechy genetyczne, czyli to, jakiej jesteśmy płci, jakiego jesteśmy wzrostu i też ile wiosen już widzieliśmy. Każdy z tych elementów powoduje zapotrzebowanie na energię na określonym poziomie, do którego przeliczenia przydaje się wspomniane na początku narzędzie. Znaczenie ma też masa naszego ciała, ponieważ bliźniacy o różnej masie ciała będą mieli bardzo różne zapotrzebowanie na energię.
Drugim elementem jest zawsze tryb życia. Jeśli wykonujemy ciężką pracę fizyczną, na pewno będziemy potrzebowali więcej energii od osób, które po prostu siedzą przed telewizorem cały dzień. Ten element trzeba modyfikować poprzez aktywność pozazawodową, czyli na przykład przez to, czy po powrocie do domu siadamy przed telewizorem i obserwujemy migające obrazki, czy na przykład bierzemy psa lub idziemy na rowery z dziećmi. Nawet temperament ma tutaj znaczenie, ponieważ niektórzy ludzie są naturalnie ruchliwi, a inni unikają zbędnego działania.

Artykuł napisany przez: Marek